YLEISTIETOJA | LEHDET | LINKKEJÄ
  SISÄLLYSLUETTELOT  |  KANNET  |  ARTIKKELIHAKU  |  OHJEITA
 
3D-virtuaalitapahtumat kiinteistöjen elävöittäjinä
  Marika Ahlavuo – Hannu Hyyppä – Tuomas Turppa – Matti Kurkela – Juho-Pekka Virtanen
  Lisätiedot Elokuussa Helsingin juhlaviikkojen Taiteiden yössä Lapinlahden mielisairaalan vanha rakennus toimi tapahtumapaikkana ääni- ja valoinstallaatiolle.
  Avainsanat ääni-installaatio, laserkeilaus, 3D-media, Lapinlahden mielisairaala, Taiteiden yö
  Tyyppi Artikkeli  Osasto   Nro 3/2016 Sivu 18
Aalto-yliopiston 3D- ja valokuvausstudioissa panostetaan tutkimusyhteistyöhön ja virtuaalisuuteen
  Matti Kurkela – Marika Ahlavuo – Juho-Pekka Virtanen
  Lisätiedot Aalto-yliopiston uuden Rakennetun ympäristön laitoksen tutkimuksen ja opetuksen studiot (3D-studio ja valokuvausstudio) toimivat yhä tiiviimmässä tutkimusyhteistyössä yliopistojen, yritysten ja yhteisöjen kanssa. Yliopistoihin kohdistuneet leikkaukset ja tilojen puute ovat pakottaneet toimintatapojen uudistamiseen.
  Avainsanat 3D-studio, Aalto-yliopisto, virtuaaliset työkalut, tutkimusyhteistyö
  Tyyppi   Osasto   Nro 1/2016 Sivu 19
Avoimuudella tieto käyttöön?
  Hannu Hyyppä – Marika Ahlavuo – Matti Kurkela – Juha Hyyppä
  Lisätiedot Aalto-yliopisto on 11 ­ammattikorkeakoulun ­kanssa mukana opetus- ja kulttuuri­ministeriön kolmi­vuotisessa (2018?2020) hankkeessa, jossa avoimuutta kehitetään eteenpäin ­teemalla ?Avoin TKI, oppiminen ja ­ekosysteemi?. Hanke jatkaa avoimen ­tieteen linjoilla ­pyrkien ­edistämään ­hankkeiden, tulosten, ­aineistojen ja ­toimintamallien avoimuutta sekä tulosten vaikuttavuutta. Koska nykyinen hallitus kannustaa yrityksiä myös aineettomiin investointeihin, tulisi ymmärtää, mikä on avoimuuden rooli 2020-­luvun tutkimuksessa, kehitys- ja innovaatiotoiminnassa.
  Avainsanat avoimuus, avoin TKI, IPR, julkaiseminen, T&K
  Tyyppi Artikkeli  Osasto   Nro 3/2019 Sivu 27
Digikyvykkyys luo huomisen ­digitasa-arvoa
  Hannu Hyyppä – Marika Ahlavuo – Matti Kurkela
  Lisätiedot Digitaitoja painotetaan niin eri kouluasteilla kuin työelämässä ja harrastuksissa. ­Digikyvykkyys tarkoittaa tässä digiosaamisen tehokasta käyttöä ja kykyä toimia tarkoituksenmukaisella tavalla ­hyödyntäen osaamistaan. Kyse on samalla myös ns. digitasa-arvosta, kun esimerkiksi julkiset ja ­yksityiset palvelut sekä ostaminen ­siirtyvät ­asteittain verkkoon. Digiosaamista kertyy ­monelle yhä enemmän vapaa-ajalla. Yksilöiden ja ­organisaatioiden digikyvykkyydet vaihtelevat alakohtaisesti. Haasteena onkin se, miten voimme hallita ja valita laajasta digitarjonnasta omaa ja organisaatiomme toimintaa tukevaa osaamista?
  Avainsanat digitaidot, jatkuva oppiminen, osaaminen, digikyvykkyys
  Tyyppi Artikkeli  Osasto   Nro 1/2020 Sivu 4
Kokemuksia museon virtualisoinnista pandemia-aikana
  Marika Ahlavuo – Hannu Hyyppä – Hannu Handolin – Sebastian Aho – Toni Rantanen – Matti Kurkela
  Lisätiedot Suomen siirryttyä maaliskuun puoli­välissä poikkeustilaan kulttuurilaitokset teattereista konserttisaleihin ja museoihin sulkivat ovensa. Onneksi sen ei tarvitse tarkoittaa kulttuurista luopumista. 3D-virtualisoinnit mahdollistavat näyttely­esineisiin tutustumisen museo­tilojen ­ulkopuolella. Museoiden ­arkistoissa ­oleviin yksittäisiin Suomen kansan ­historian ­kansallisaarteisiin pääsee ­tutustumaan vaikka omalta kotisohvalta.
  Avainsanat Kansallismuseo, 3D-virtualisointi, avoin tiede, tiedetuottaminen, digiaikaistaminen
  Tyyppi Artikkeli  Osasto   Nro 2/2020 Sivu 10
Rakennetun ympäristön suunnitteluun mittatarkkaa virtuaalisuutta
  Juho-Pekka Virtanen – Hannu Hyyppä – Marika Ahlavuo – Tommi Hollström – Juha Hyyppä – Markku Markkula – Matti Kurkela – Kauko Viitanen – Lingli Zhu – Jussi Lehtinen
  Lisätiedot Tulevaisuuden 3D-wikipedia luo uudenlaisen lähestymistavan aluesuunnitteluun. Rakennetun ympäristön suunnittelijat, virkamiehet ja asukkaat pääsevät tulevaisuudessa nopeampaan dialogiin virtuaalimaailmassa. Yhteisen tietämyksen hallinnan avulla virtuaalimaailma tarjoaa jaetun alustan, joka luo arvoa monialaiselle rakennetun ympäristön suunnittelulle, käyttäjälähtöisten liiketoimintojen kehittämiselle ja tulevaisuuden kiinteistöalalle.

(Mainittujen lisäksi kirjoittajina myös Tapani Honkanen ja Markus Holopainen.)

  Avainsanat EUE, virtuaalimaailma, mittatarkka virtuaalimalli, 3D-wikipedia
  Tyyppi Artikkeli  Osasto EUE – Ajatuksia ohjaava tekeminen  Nro 3/2013 Sivu 28
Toteutettuja monialaisia elinikäisen oppimisen käytänteitä organisaatioissamme
  Marika Ahlavuo – Elina Ylikoski – Kaisa Jaalama – Matti Kurkela – Jussi-Matti Kallio – Hannu Hyyppä
  Lisätiedot Tarve yksilön ja organisaation osaamisen päivittämiseen on haasteellinen tehtävä, mutta parhaimmillaan elinikäinen oppiminen toimii niin yksilön kuin organisaation parhaaksi ja tekee maailmasta paremman paikan asua ja elää. Palkkiona onnistuneesta toiminnasta voi olla kasvanut liikevaihto, uudet palvelut, lisäarvoa toiminnalle tuovat yhteistyökuviot, näkyvyys, julkaisut tai vaikkapa imago. Asenne on yksi tärkeimmistä taidoista, kun puhutaan elinikäisestä oppimisesta. Kouluttautumisvastuun sysääminen esim. työantajalle ei ole kovin tehokasta. Jos työnantaja ei pidä oma-aloitteisista työntekijöistä, niin sekin vaikeuttaa oppimista. Sitä enemmän osaamisvajeita on, mitä enemmän teoria tai käytäntö, tai jopa molemmat puuttuvat. Artikkelissa on kuvattu muutamia poimintoja elinikäisen oppimisen käytänteistä.
  Avainsanat oppimismahdollisuudet, yrittäjyys, uraohjaus, digitaalisuus, elinikäinen oppiminen
  Tyyppi Artikkeli  Osasto   Nro 1/2019 Sivu 8
Visualisointeja tieteen, taiteen ja talouden välimaastossa: 3D-artisti
  Marika Ahlavuo – Hannu Hyyppä – Hannu Handolin – Juho-Pekka Virtanen – Arttu Julin – Sebastian Aho – Toni Rantanen – Tuomas Turppa – Matti Kurkela
  Lisätiedot Interaktiivisia kokemuksia varten käytetään yhä enemmän peliteollisuudelle suunnattuja sovelluksia ja työtapoja. Luovan alan osaajana 3D-artisti voi loihtia mitta-aineistoista virtuaalisiin vierailuihin sopivia tiloja, joissa voidaan yhtälailla kokea, kouluttaa kuin kommunikoida. Artisti voi toteuttaa syvyyskameralla ohjattavia hahmoja, jotka esiintyvät toivotun yleisön edessä tai tehdä 3D-mallin harvinaisesta museoesineestä virtuaalisesti tarkasteltavaksi. Välillä työpöydällä on "digitaalista savea", jota muokataan digitaalisen kynän ja tabletin avulla, kun taas välillä artistin työ keskittyy pelimoottorissa ohjelmointiin. Mitä 3D-artistit oikeastaan tekevät osana T&K:ta? Voisivatko 3D-artistit ratkaista myös maanmittausalan teknologian toimittajien ja sen käyttäjien välisen tuotanto-ongelman?
  Avainsanat 3D-artisti, grafiikka, visuaalisuus, 3D, luovat alat
  Tyyppi Artikkeli  Osasto   Nro 2/2020 Sivu 26
Visualisointi, muotoilu ja maanmittausosaaminen rakennetun ympäristön suunnittelussa
  Matti Kurkela – Juho-Pekka Virtanen – Hannu Hyyppä – Marika Ahlavuo – Petri Rönnholm
  Lisätiedot Uudenlainen kaupunkikehittäminen vaatii muotoilu- ja mittausosaamisen yhdistämistä. Mutta taipuuko muotoilija mittausosaamisen hyödyntäjäksi ja onko mittausosaaminen hyödyllistä muotoilijalle kaupunkikehittämisessä. Kuinka luova taideala taipuu insinöörikulttuurissa?
  Avainsanat EUE, visualisointi, muotoilu
  Tyyppi Artikkeli  Osasto EUE – Ajatuksia ohjaava tekeminen  Nro 3/2013 Sivu 31

Annetulla hakuehdolla löytyi 9 artikkeli(a).

Uusi haku