Visualisointeja tieteen, taiteen ja talouden välimaastossa: 3D-artisti |
|
Marika Ahlavuo – Hannu Hyyppä – Hannu Handolin – Juho-Pekka Virtanen – Arttu Julin – Sebastian Aho – Toni Rantanen – Tuomas Turppa – Matti Kurkela |
|
Lisätiedot |
Interaktiivisia kokemuksia varten käytetään yhä enemmän peliteollisuudelle suunnattuja sovelluksia ja työtapoja. Luovan alan osaajana 3D-artisti voi loihtia mitta-aineistoista virtuaalisiin vierailuihin sopivia tiloja, joissa voidaan yhtälailla kokea, kouluttaa kuin kommunikoida. Artisti voi toteuttaa syvyyskameralla ohjattavia hahmoja, jotka esiintyvät toivotun yleisön edessä tai tehdä 3D-mallin harvinaisesta museoesineestä virtuaalisesti tarkasteltavaksi. Välillä työpöydällä on "digitaalista savea", jota muokataan digitaalisen kynän ja tabletin avulla, kun taas välillä artistin työ keskittyy pelimoottorissa ohjelmointiin. Mitä 3D-artistit oikeastaan tekevät osana T&K:ta? Voisivatko 3D-artistit ratkaista myös maanmittausalan teknologian toimittajien ja sen käyttäjien välisen tuotanto-ongelman? |
|
Avainsanat |
3D-artisti, grafiikka, visuaalisuus, 3D, luovat alat |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
2/2020 |
Sivu |
26 |