Kaupunkien kehityksessä tulee antaa mahdollisuus myös pienten yritysten sijoittumiselle |
|
Heikki Lahtinen |
|
Avainsanat |
liikennepolitiikka, logistiikka |
|
Tyyppi |
Puheenvuoro / palaute |
Osasto |
Keskustelua / Yleisöltä |
Nro |
3/2018 |
Sivu |
46 |
Kuljetusjärjestelmän vastuullisuus ja maankäyttö |
|
Heikki Lahtinen |
|
Lisätiedot |
Kuljetusjärjestelmän vastuullisuutta tarkastellaan liian suppeasti. Päivittyvä EU-sääntely pitää sisällään riskejä Suomen kannalta, joita olisi syytä tarkastella myös maankäytön näkökulmista. |
|
Avainsanat |
logistiikka, maankäyttö, hct, intermodaalisuus |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
2/2023 |
Sivu |
24 |
Logistiikan ratkaisut kiertotalouden mahdollistajana ? huomioita yritysalueiden suunnitteluun ja toteutukseen |
|
Heikki Lahtinen |
|
Lisätiedot |
Logistiikalla on suuri rooli tulevaisuuden kiertotaloudessa. Kannattaisiko meidän kehittää tulevaisuuden kiertotalouspuistoja käsi kädessä logistiikka-alueiden kanssa ja yhdistää niitä joiltakin osin? Toimitusketjun hallinnan ratkaisut tulevat mahdollistamaan perinteistä kierrätystä korkeamman jalostusasteen kiertotalouden; näemmekö me kiertotalouden vielä liian suppeasti myös yritysalueita suunnitellessamme? |
|
Avainsanat |
Logistiikka, kiertotalous, aluesuunnittelu, logistiikkakeskus, energia, kiertotalouspuisto, kilpailukyky |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
4/2019 |
Sivu |
28 |
Monipuolisia teollisuus- ja varastotontteja tarvitaan myös jatkossa |
|
Heikki Lahtinen |
|
Lisätiedot |
Logistiikan muuttuviin tarpeisiin tulee varautua alueita suunniteltaessa. |
|
Avainsanat |
logistiikka, kaavoitus, teollisuustontit, varastotontit |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
3/2021 |
Sivu |
32 |
Suomessa tarvitaan järkevämpää logistiikka-alueiden kehittämistä |
|
Jorma Härkönen |
|
Lisätiedot |
Logistiikan toimintaympäristö Suomessa muuttuu vauhdilla. Yksi eurooppalainen kehityssuunta, mikä alkaa koko ajan selvemmin näkyä meilläkin, ovat yhä suuremmat ja
toiminnoiltaan monipuolisemmat logistiikka-alueet. Keski-Euroopassa näistä solmukohdista käytetään usein
varsin kuvaavaa nimitystä ?Freight Village?, rahtikylä. |
|
Avainsanat |
logistiikka, freight village, rahtikylä, solmukohta |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
3/2016 |
Sivu |
35 |
Verkkokaupan vaikutuksia maankäyttöön |
|
Heikki Lahtinen |
|
Lisätiedot |
Verkkokauppa muuttaa nopeasti tapaamme hankkia ja kuluttaa. Samalla toimitusketjurakenteet ovat muuttumassa kohti kiertotaloutta. Kun kuluttajien käyttäytyminen markkinoilla aina hybridityön yleistymiseen asti ja yritysten palvelumallit etenevät nyt nopeasti, mitä vaikutuksia näillä on maankäytön suunnitteluun? Varasto- ja käsittelytilaa tarvittaneen lisää, mutta mihin ja millaista ? ja mihin jäljelle jäävien kaupan palveluiden tulisi sijoittua? |
|
Avainsanat |
verkkokauppa, maankäyttö, terminaali- ja varastotila, MAEL, kaavoitus, logistiikka, rakennemuutos, hybridityö |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
2/2022 |
Sivu |
22 |
Yritysalueiden suunnittelussa tulee varautua myös raideliikenteeseen |
|
Heikki Lahtinen |
|
Lisätiedot |
Yritysalueiden suunnittelussa kannattaa säilyttää varauksia rautateille, jotta ne voidaan tehdä mahdolliseksi myöhemmin. |
|
Avainsanat |
intermodaalisuus, logistiikka, yritysalue, suunnittelu, rautatiet |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
2/2020 |
Sivu |
36 |