Aalto-yliopisto koostuu kolmesta korkeakoulusta |
|
Arvo Vitikainen |
|
Lisätiedot |
Aalto-yliopisto on Helsingin kauppakorkeakoulun (HSE), Taideteollisen korkeakoulun (TaiK) ja Teknillisen korkeakoulun (TKK ) muodostama uusi yliopisto, joka
aloittaa toimintansa 1.1.2010. |
|
Avainsanat |
Aalto-yliopisto, opetus, koulutus, poikkitieteellisyys |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
Aalto-yliopisto tulee |
Nro |
4/2009 |
Sivu |
8 |
Aalto-yliopiston uusi geoinformatiikan maisteriohjelma |
|
Henrik Haggrén – Kirsi Virrantaus – Martin Vermeer – Miina Rautiainen – Matti Vaaja – Hannu Hyyppä – Pirjo Ståhle – Paula Ahonen-Rainio – Salla Multimäki – Petri Rönnholm |
|
Lisätiedot |
Lukukaudella 2016?2017 aloitti Aalto-yliopistossa uusi, aiemman geoinformatiikan maisteriohjelman korvaava ohjelma. Uusi ohjelma tarjoaa korkeakoulutason opetusta geodesiasta, fotogrammetriasta, laserkeilauksesta, kaukokartoituksesta, kartografiasta sekä geoinformaatiotekniikasta. Opiskelijoita ohjelmassa on vuosikurssilla noin 20. |
|
Avainsanat |
opetus, Aalto-yliopisto, geoinformatiikka, maisteriohjelma |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
4/2017 |
Sivu |
15 |
Arvo Vitikainen - maanmittauksen siltainsinööri Jaatinen |
|
|
|
Lisätiedot |
Palveleeko tutkimus elämää, haittaavatko määrärahaleikkaukset opetusta ja tutkimusta? |
|
Avainsanat |
tutkimus, opetus, kiinteistöjärjestelmä, Aalto-yliopisto |
|
Tyyppi |
Haastattelu |
Osasto |
|
Nro |
1/2018 |
Sivu |
8 |
Eväitä huippuopetukseen ja aktiiviseen yrityskumppanuuteen
|
|
Matti Vaaja – Hannu Hyyppä – Marika Ahlavuo – Elina Ylikoski – Petri Rönnholm – Juhani Talvela – Mikko Vastaranta – Janne Matilainen – Mika Lindholm – Matias Ingman – Lars Miikki – Matti Kurkela – Harri Kaartinen – Antero Kukko – Juha Hyyppä |
|
Lisätiedot |
Tutkimus- ja kehitystyö sekä siitä kumpuavat innovaatiot (TKI) ovat yritysten kilpailukyvyn perusta. Tässä artikkelissa pohditaan eri näkökulmia ja mahdollisia ratkaisuja TKI-hankkeissa synnytetyn tiedon jakamiseen ja toisaalta huippuopetuksen monijakoisuutta, johon päästään usein vain itse tehdyllä TKI:llä.
|
|
Avainsanat |
osaaminen, opetus, yritysyhteistyö, huippututkimus, TKI, IPR, IP |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
2/2024 |
Sivu |
7 |
Kiinteistöalan maanmittariksi Metropoliasta |
|
Aune Rummukainen |
|
Lisätiedot |
Maankäyttö-lehdessä 2/2018 ja sen nettiekstrassa on käyty
kiinnostavaa keskustelua maanmittareiden kiinteistöalan
opetuksesta. Kiinteistötekniikkaa opetetaan maanmittareille myös
ammattikorkeakouluissa. |
|
Avainsanat |
kiinteistötekniikka, koulutus, opetus, Metropolia, maanmittaustekniikka, ammattikorkeakoulu |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
3/2018 |
Sivu |
24 |
Kiinteistötalouden maisteriohjelma Aalto-yliopistossa |
|
Ari Ekroos – Heidi Falkenbach – Seppo Junnila – Kirsikka Riekkinen – Kauko Viitanen |
|
Avainsanat |
kiinteistötalous, kiinteistötekniikka, opetus, Aalto-yliopisto |
|
Tyyppi |
Puheenvuoro / palaute |
Osasto |
Keskustelua / Yleisöltä |
Nro |
3/2018 |
Sivu |
45 |
Maanmittareiden YAMK-koulutus Metropoliassa |
|
Aune Rummukainen |
|
Lisätiedot |
Metropoliassa järjestetään joka toinen vuosi, parittomina vuosina alkavana maanmittauksen YAMK-koulutusta. Koulutuksen sisältö vaihtuu eri toteutuskerroilla, kun sitä suunnataan eri kohderyhmille. Opiskelupaikkoja koulutuksessa on ollut 30. |
|
Avainsanat |
Metropolia, YAMK, tietomallinnus, opetus, koulutus |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
2/2020 |
Sivu |
14 |
Maanmittausalan opetusta ajetaan alas – kuinka osaamisvaje
paikataan?i |
|
Juhana Hiironen |
|
Lisätiedot |
Kiinteistötekniikan opintopolku rakennettiin 7 kurssin eli noin tuhannen tunnin varaan. Vajaat kaksi vuotta ohjelman käyttöönoton jälkeen on koko opintopolku lakkautettu. |
|
Avainsanat |
kiinteistötekniikka, opetus, Aalto-yliopisto, maanmittausala, opiskelu |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
2/2018 |
Sivu |
16 |
MOOCit ovat täällä! |
|
Ari Laitala |
|
Lisätiedot |
Mitä MOOCit ovat ja miksi ne tänne tulivat? Tärkein on kuitenkin kysymys siitä, mitä ne toivat tullessaan. |
|
Avainsanat |
MOOC, opetus, koulutus, etäopetus, massaluento, Massive Open Online Course, avoin verkkokurssi |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
2/2014 |
Sivu |
28 |
Musta joutsen luentosalissa |
|
Ari Laitala |
|
Lisätiedot |
Entäpä jos? |
|
Avainsanat |
koulutus, opetus, MOOC, lukukausimaksut |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
2/2014 |
Sivu |
31 |
Näkökulma: Kiinteistötalouden maisteriohjelma Aalto-yliopistossa |
|
|
|
Avainsanat |
kiinteistötalous, opetus |
|
Tyyppi |
Puheenvuoro / palaute |
Osasto |
|
Nro |
2/2018 |
Sivu |
18 |
Onko maanmittarista enää metsän arvioijaksi?
|
|
Simo Hannelius |
|
Lisätiedot |
Maankäyttöön on luotu tulkintoja, jotka poikkeavat hyvästä metsien hoidosta. Ne ovat vanhentuneet ja ristiriidassa uusittujen metsälakien kanssa.
|
|
Avainsanat |
ennallistaminen, maanmittari, maanmittaus, metsän arviointi, opetus, Aalto-yliopisto, ammattikorkeakoulu, kaava, osaaminen, ELY-keskus |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
1/2024 |
Sivu |
14 |
Opetus on Aalto-yliopiston keskiössä |
|
Paula Ahonen-Rainio |
|
Lisätiedot |
Aalto-yliopistossa opiskelijoita tuetaan ja innostetaan vastuulliseen ja tavoitteelliseen opiskeluun. Opiskelijalta
vaaditaan ja hänestä välitetään. Näin päästään huippusuorituksiin, visioidaan Aalto-yliopiston valmisteluvaiheessa. |
|
Avainsanat |
Aalto-yliopisto, opetus, koulutus, poikkiteteellisyys |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
Aalto-yliopisto tulee |
Nro |
4/2009 |
Sivu |
6 |
Työvoimasta käynnistyy kilpailu |
|
|
|
Lisätiedot |
Maanmittausalalla tarvitaan edelleen ponnisteluja opetuspaikkojen ja opetusedellytysten turvaamiseksi.
Oikeiden mielikuvien viestittäminen opiskelua suunnitteleville on tärkeää. |
|
Avainsanat |
opiskelu, opetus, työvoima |
|
Tyyppi |
Pääkirjoitus |
Osasto |
|
Nro |
1/2006 |
Sivu |
5 |
Uudet tiedonkeruutekniikat luovat uusia haasteita |
|
|
|
Lisätiedot |
TKK:n fotogrammetrian ja kaukokartoituksen professori Henrik Haggrén Pekka Lehtosen haastattelussa. |
|
Avainsanat |
kaukokartoitus, fotogrammetria, Mapvision, Teknillinen korkeakoulu, opetus, tutkimus |
|
Tyyppi |
Haastattelu |
Osasto |
|
Nro |
1/2008 |
Sivu |
6 |
Vetovoimaa maanmittausalan ja erityisesti geomatiikan
näkyvyyteen A?!” |
|
Marika Ahlavuo – Hannu Hyyppä |
|
Lisätiedot |
Aalto-yliopiston laajentuminen tuo maanmittausalalle lisää kaupallista ja taiteellista asiantuntemusta, jolloin visuaalisen digitaalisen markkinoinnin merkitys korostuu. |
|
Avainsanat |
maanmittaus, popularisointi, imago, markkinointiviestintä, opetus, vaikuttavuus |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
1/2010 |
Sivu |
34 |
Älykäs elinympäristömme vaatii uudenlaista julkaisu- ja popularisointikulttuuria |
|
Hannu Hyyppä – Marika Ahlavuo |
|
Lisätiedot |
Yhteiskunnan kannalta tieto on arvokasta vasta, kun sitä voidaan hyödyntää osana hyvinvointia. Uudet teknologiat ja viestintämenetelmät avaavat mahdollisuuksia yhä pirstaloituneemmalle näkyvyydelle. Popularisointi- ja julkaisutoiminta ovat opetus- ja tutkimusorganisaatioiden menestyksekkään toiminnan edellytyksiä. |
|
Avainsanat |
popularisointi, julkaisutoiminta, opetus, opiskelu, osaamisverkosto, H-indeksi, Learning Cafe, Urban Mill |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
1/2013 |
Sivu |
6 |