YLEISTIETOJA | LEHDET | LINKKEJÄ
  SISÄLLYSLUETTELOT  |  KANNET  |  ARTIKKELIHAKU  |  OHJEITA
 
Digikyvykkyys luo huomisen ­digitasa-arvoa
  Hannu Hyyppä – Marika Ahlavuo – Matti Kurkela
  Lisätiedot Digitaitoja painotetaan niin eri kouluasteilla kuin työelämässä ja harrastuksissa. ­Digikyvykkyys tarkoittaa tässä digiosaamisen tehokasta käyttöä ja kykyä toimia tarkoituksenmukaisella tavalla ­hyödyntäen osaamistaan. Kyse on samalla myös ns. digitasa-arvosta, kun esimerkiksi julkiset ja ­yksityiset palvelut sekä ostaminen ­siirtyvät ­asteittain verkkoon. Digiosaamista kertyy ­monelle yhä enemmän vapaa-ajalla. Yksilöiden ja ­organisaatioiden digikyvykkyydet vaihtelevat alakohtaisesti. Haasteena onkin se, miten voimme hallita ja valita laajasta digitarjonnasta omaa ja organisaatiomme toimintaa tukevaa osaamista?
  Avainsanat digitaidot, jatkuva oppiminen, osaaminen, digikyvykkyys
  Tyyppi Artikkeli  Osasto   Nro 1/2020 Sivu 4
Eväitä huippuopetukseen ja ­aktiiviseen yrityskumppanuuteen
  Matti Vaaja – Hannu Hyyppä – Marika Ahlavuo – Elina Ylikoski – Petri Rönnholm – Juhani Talvela – Mikko Vastaranta – Janne Matilainen – Mika Lindholm – Matias Ingman – Lars Miikki – Matti Kurkela – Harri Kaartinen – Antero Kukko – Juha Hyyppä
  Lisätiedot Tutkimus- ja kehitystyö sekä siitä kumpuavat innovaatiot (TKI) ovat yritysten kilpailukyvyn perusta. Tässä artikkelissa pohditaan eri näkökulmia ja mahdollisia ratkaisuja TKI-hankkeissa synnytetyn tiedon jakamiseen ja toisaalta huippuopetuksen moni­jakoisuutta, johon päästään usein vain itse tehdyllä TKI:llä.
  Avainsanat osaaminen, opetus, yritysyhteistyö, huippututkimus, TKI, IPR, IP
  Tyyppi Artikkeli  Osasto   Nro 2/2024 Sivu 7
Mittaamisen mullistukset maanmittausalalla
  Martin Vermeer
  Lisätiedot On pelottavaa, kuinka pieni on Suomessa ja Pohjoismaissa tiettyjen teknologioiden osaajien lukumäärä.
  Avainsanat maanmittaus, geodesia, satelliittipaikannus, laserkeilaus, digitaalitekniikka, koulutus, tutkimus, osaaminen, asiantuntemus
  Tyyppi Pääkirjoitus  Osasto   Nro 3/2010 Sivu 5
Onko maanmittarista enää metsän arvioijaksi?
  Simo Hannelius
  Lisätiedot Maankäyttöön on luotu tulkintoja, jotka poikkeavat hyvästä metsien hoidosta. Ne ovat vanhentuneet ja ristiriidassa uusittujen ­metsälakien kanssa.
  Avainsanat ennallistaminen, maanmittari, maanmittaus, metsän arviointi, opetus, Aalto-yliopisto, ammattikorkeakoulu, kaava, osaaminen, ELY-keskus
  Tyyppi Artikkeli  Osasto   Nro 1/2024 Sivu 14
Tarvitaanko rakennetun ympäristön alalla osaamispääoman johtamista?
  Marika Ahlavuo – Hannu Hyyppä
  Lisätiedot Osaamispääoman johtamisessa on huomioitava organisaation henkilö-, rakenne- ja suhdepääoma. Ihmisten ja organisaation toiminnan johtaminen vaatii jatkuvaa tiedon ?päivittämistä?, vastuiden uudenlaista jakamista ja nykyistä ketterämpää sekä monialaisempaa toimintaa ja tiimiä. Osaamispääoman johtamisen vieminen onnistuneesti osaksi organisaation toimintaa vaatii osallistuvaa johtamista ja tietojohtamisnäkökulmaa, johon johdolla ei aina riitä aika tai halu. Maailman kompleksisuus ja alati huomioitava monialaisuus sekä digitaalisuus asettavat lisäksi uudenlaisia vaatimuksia osaamiselle ja sen kautta tehtäville ratkaisuille ja tulkinnoille.
  Avainsanat osaamispääoma, osaaminen, johtaminen, motivointi, aineeton pääoma
  Tyyppi Artikkeli  Osasto   Nro 3/2019 Sivu 18
Tulevaisuuden elinehto: Tiedon, taidon ja osaamisen välittäminen
  Marika Ahlavuo – Hannu Hyyppä
  Lisätiedot Kuinka yksilöiden osaaminen saadaan jalostumaan ja välittymään maanmittausalan ja muiden alojen tiedon tarvitsijoiden kesken? Mikä on maanmittausalan kriittinen osaaminen ja mitkä ovat osaamis- ja koulutustarpeet? Kuinka tunnistetaan uudenaikainen osaaminen?
  Avainsanat maanmittausalan koulutus, osaamisen kehittäminen, osaaminen
  Tyyppi Artikkeli  Osasto Maanmittausalan koulutus  Nro 4/2010 Sivu 37

Annetulla hakuehdolla löytyi 6 artikkeli(a).

Uusi haku