3D-paikkatieto, pistepilvet ja älykkäät kaupungit |
|
Juho-Pekka Virtanen – Harri Kaartinen – Arttu Julin – Toni Rantanen – Hannu Hyyppä |
|
Lisätiedot |
Älykkäistä kaupungeista on puhuttu jo yli kaksi vuosikymmentä. Tänä aikana sekä teknologia että kaupungit itse ovat kehittyneet merkittävästi. Paikkatietoteknologialla on koko tämän kehityksen ajan ollut merkittävä rooli älykkään kaupungin osana. Mitkä ovat alalla ajankohtaisia tutkimus- ja kehitysaiheita ja kuinka ne tukevat älykkään kaupungin kehitystä? |
|
Avainsanat |
3D-kaupunkimalli, älykäs kaupunki, 3D-kartoitus, laserkeilaus, pistepilvi |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
1/2021 |
Sivu |
4 |
3D-virtuaalitapahtumat kiinteistöjen elävöittäjinä |
|
Marika Ahlavuo – Hannu Hyyppä – Tuomas Turppa – Matti Kurkela – Juho-Pekka Virtanen |
|
Lisätiedot |
Elokuussa Helsingin juhlaviikkojen Taiteiden yössä
Lapinlahden mielisairaalan vanha rakennus toimi
tapahtumapaikkana ääni- ja valoinstallaatiolle. |
|
Avainsanat |
ääni-installaatio, laserkeilaus, 3D-media, Lapinlahden mielisairaala, Taiteiden yö |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
3/2016 |
Sivu |
18 |
Aalto-yliopiston 3D- ja valokuvausstudioissa panostetaan tutkimusyhteistyöhön ja virtuaalisuuteen |
|
Matti Kurkela – Marika Ahlavuo – Juho-Pekka Virtanen |
|
Lisätiedot |
Aalto-yliopiston uuden Rakennetun ympäristön laitoksen tutkimuksen ja opetuksen studiot (3D-studio ja valokuvausstudio) toimivat yhä tiiviimmässä tutkimusyhteistyössä yliopistojen, yritysten ja yhteisöjen kanssa.
Yliopistoihin kohdistuneet leikkaukset ja tilojen puute ovat pakottaneet
toimintatapojen uudistamiseen. |
|
Avainsanat |
3D-studio, Aalto-yliopisto, virtuaaliset työkalut, tutkimusyhteistyö |
|
Tyyppi |
|
Osasto |
|
Nro |
1/2016 |
Sivu |
19 |
Autonomiset ajoneuvot ja laserkeilaus |
|
Juha Hyyppä – Hannu Hyyppä – Anttoni Jaakkola – Leena Matikainen – Marika Ahlavuo – Juho-Pekka Virtanen |
|
Lisätiedot |
Autonomisten ajoneuvojen synnyttämät mahdollisuudet ja muutokset herättävät laajaa keskustelua yhteiskunnassa tällä hetkellä. Suomessa autonomista liikennettä on jo testattu käytännössä. Esimerkiksi robobussit tulivat kesän ja alkusyksyn aikana demokäyttöön Hernesaareen ja
Otaniemeen. Demonstraatiot olivat osa SOHJOA-nimistä EAKR-hanketta, jossa partnereina ovat Metropolia, Aalto, FGI ja Tampereen teknillinen yliopisto. Laserkeilauksen
huippuyksikkö asensi omat konenäkölaitteensa autonomisen pikkubussin eteen ja testasi nykytekniikan toimivuutta.
Minkälaiseen tekniikkaan ajoneuvot perustuvat ja kuinka pitkällä kehitys oikeasti on? |
|
Avainsanat |
autonominen ajoneuvo, robottiauto, teknologia, laserkeilaus, SOHJOA, EAKR |
|
Tyyppi |
Haastattelu |
Osasto |
|
Nro |
4/2016 |
Sivu |
14 |
Hackathon rantautuu maankäyttöalalle |
|
Juho-Pekka Virtanen – Hannu Hyyppä – Marika Ahlavuo – Juha Hyyppä – Ari Laitala |
|
Lisätiedot |
Hackathonien aihealueet koskettavat myös maankäyttöalaa. Tämän syksyn aikana pääkaupunkiseudulla järjestetään ainakin kaksi tapahtumaa, jossa rakentaminen ja maankäyttö ovat keskeistä aihepiiriä. |
|
Avainsanat |
hackathon, monialaisuus, sovelluskehittäminen, palvelumuotoilu, innovaatio, open innovation demo, prototyyppi |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
3/2015 |
Sivu |
6 |
Kymmenen haastetta rakennus- ja kiinteistöalan digitalisointiin |
|
Hannu Hyyppä – Marika Ahlavuo – Juho-Pekka Virtanen |
|
Lisätiedot |
Voivatko koulutukseen tehtävät nopeat päivitykset,
näkyväksi tehdyt tietovirrat ja valtion kärkihankkeisiin
kohdennettu panostus toimia T&K-yhteistyöratkaisujen
vauhdittajina? Miten saadaan uutta digitaalista
arvonluontia esitettyyn kymmeneen esimerkkiin? |
|
Avainsanat |
kaupunkimalli, lisätty todellisuus, tietomalli, robottiauto, esineiden internet, pellillistäminen |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
3/2016 |
Sivu |
10 |
Osallistuminen uusiksi 3D-virtuaalimaailmoilla |
|
Hannu Hyyppä – Juho-Pekka Virtanen – Marika Ahlavuo – Tommi Hollström – Juha Hyyppä – Markku Markkula – Lingli Zhu – Markus Holopainen |
|
Lisätiedot |
Eurooppalaisen digitaaliagendan tavoitteena on hyödyntää nykyaikaisen tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuudet kestävän kehityksen, sosiaalisen osallisuuden ja työllisyyden edistämisessä. Tätä kautta Suomella on tavoitteena olla merkittävä toimija EU 2020 -strategian tavoitteiden toteuttamisessa. Suomi on tietomallintamisen osalta maailman johtavia maita ja tavoitteena onkin kehittää
virtuaalisuutta ja alueellista tietomallintamista kansainvälisille markkinoille. |
|
Avainsanat |
EUE, 3D-virtuaalimaailma |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
EUE – Ajatuksia ohjaava tekeminen |
Nro |
3/2013 |
Sivu |
26 |
Rakennetun ympäristön suunnitteluun mittatarkkaa virtuaalisuutta |
|
Juho-Pekka Virtanen – Hannu Hyyppä – Marika Ahlavuo – Tommi Hollström – Juha Hyyppä – Markku Markkula – Matti Kurkela – Kauko Viitanen – Lingli Zhu – Jussi Lehtinen |
|
Lisätiedot |
Tulevaisuuden 3D-wikipedia luo uudenlaisen lähestymistavan aluesuunnitteluun. Rakennetun ympäristön suunnittelijat, virkamiehet ja asukkaat pääsevät tulevaisuudessa nopeampaan
dialogiin virtuaalimaailmassa. Yhteisen tietämyksen hallinnan avulla virtuaalimaailma tarjoaa jaetun alustan, joka luo arvoa monialaiselle rakennetun ympäristön suunnittelulle, käyttäjälähtöisten liiketoimintojen kehittämiselle ja tulevaisuuden kiinteistöalalle.
(Mainittujen lisäksi kirjoittajina myös Tapani Honkanen ja Markus Holopainen.) |
|
Avainsanat |
EUE, virtuaalimaailma, mittatarkka virtuaalimalli, 3D-wikipedia |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
EUE – Ajatuksia ohjaava tekeminen |
Nro |
3/2013 |
Sivu |
28 |
Tilat yhteiskäyttöön – Urban Mill |
|
Kari Mikkelä – Lars Miikki – Hannu Hyyppä – Juho-Pekka Virtanen – Marika Ahlavuo |
|
Lisätiedot |
Maailmalla leviää ilmiö, jossa yhden teeman ympärille
rakentuneet osaajayhteisöt jakavat yhteistä tilaa. Nämä tilat verkottuvat keskenään ja niiden välistä yhteistyötä tuetaan tietotekniikalla. Näissä yhteisöissä voivat kohdata eri alojen yliopisto-, yritys- ja julkisosaajat, jolloin toiminta rakentaa siltaa teorian ja käytännön välille. Aallon Design Factory (2008) ja Startup Sauna (2010) ovat jo tällaisia globaalistikin tunnettuja omien alojensa roolimalleja. Urban Mill aikoo jatkaa tätä perinnettä kaupunkiinnovaatioiden teemalla. |
|
Avainsanat |
EUE, Urban Mill, tilojen yhteiskäyttö |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
EUE – Ajatuksia ohjaava tekeminen |
Nro |
3/2013 |
Sivu |
23 |
Tulevaisuuden avoimet kaupunkimallit |
|
Juho-Pekka Virtanen – Arttu Julin – Hannu Hyyppä – Marika Ahlavuo – Juha Hyyppä |
|
Lisätiedot |
3D-kaupunkimalleja on kehitetty ja sovellettu jo yli kymmenen vuoden ajan. Niiden kehitykseen ovat vaikuttaneet niin mittausteknologian kuin tietojärjestelmien kehitys, kaupunkien tarpeet sekä rakennus- ja infrasuunnittelun toimintatapojen muutos kuten tietomallipohjainen suunnittelu. |
|
Avainsanat |
kaupunkimalli, sovelluskehitys, peliteollisuus, pelimoottori, paikkatieto |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
4/2017 |
Sivu |
20 |
Virtuaalitodellisuudesta ratkaisu kiinteistön ylläpidon koulutukseen |
|
Juho-Pekka Virtanen – Ari Laitala – Päivi Suihkonen – Hannu Hyyppä – Marika Ahlavuo – Arttu Julin – Matti Kurkela |
|
Lisätiedot |
Virtuaalitodellisuus (VR) on kypsynyt opetusteknologiaksi, joka mahdollistaa tekemällä oppimisen uusilla virtuaalisilla tavoilla. Hyödyntämällä rakennetun ympäristön 3D-malleja virtuaalitodellisuuden sovelluksissa myös kiinteistöalan koulutus voi saada merkittävän uuden resurssin. |
|
Avainsanat |
virtuaalitodellisuus, 3D, digioppiminen, pelillistyminen, oppimisympäristö, kiinteistöjen ylläpito, kiinteistönhoito, rakennettu ympäristö |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
3/2020 |
Sivu |
34 |
Visualisointeja tieteen, taiteen ja talouden välimaastossa: 3D-artisti |
|
Marika Ahlavuo – Hannu Hyyppä – Hannu Handolin – Juho-Pekka Virtanen – Arttu Julin – Sebastian Aho – Toni Rantanen – Tuomas Turppa – Matti Kurkela |
|
Lisätiedot |
Interaktiivisia kokemuksia varten käytetään yhä enemmän peliteollisuudelle suunnattuja sovelluksia ja työtapoja. Luovan alan osaajana 3D-artisti voi loihtia mitta-aineistoista virtuaalisiin vierailuihin sopivia tiloja, joissa voidaan yhtälailla kokea, kouluttaa kuin kommunikoida. Artisti voi toteuttaa syvyyskameralla ohjattavia hahmoja, jotka esiintyvät toivotun yleisön edessä tai tehdä 3D-mallin harvinaisesta museoesineestä virtuaalisesti tarkasteltavaksi. Välillä työpöydällä on "digitaalista savea", jota muokataan digitaalisen kynän ja tabletin avulla, kun taas välillä artistin työ keskittyy pelimoottorissa ohjelmointiin. Mitä 3D-artistit oikeastaan tekevät osana T&K:ta? Voisivatko 3D-artistit ratkaista myös maanmittausalan teknologian toimittajien ja sen käyttäjien välisen tuotanto-ongelman? |
|
Avainsanat |
3D-artisti, grafiikka, visuaalisuus, 3D, luovat alat |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
2/2020 |
Sivu |
26 |
Visualisointi, muotoilu ja maanmittausosaaminen rakennetun ympäristön suunnittelussa |
|
Matti Kurkela – Juho-Pekka Virtanen – Hannu Hyyppä – Marika Ahlavuo – Petri Rönnholm |
|
Lisätiedot |
Uudenlainen kaupunkikehittäminen vaatii muotoilu- ja mittausosaamisen yhdistämistä. Mutta taipuuko muotoilija mittausosaamisen hyödyntäjäksi ja onko mittausosaaminen hyödyllistä muotoilijalle kaupunkikehittämisessä. Kuinka luova taideala taipuu insinöörikulttuurissa? |
|
Avainsanat |
EUE, visualisointi, muotoilu |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
EUE – Ajatuksia ohjaava tekeminen |
Nro |
3/2013 |
Sivu |
31 |