Digitaalista tulevaisuutta – Huippuosaamisella vaikuttavuutta ja vuorovaikutusta |
|
Hannu Hyyppä – Marika Ahlavuo – Elina Ylikoski – Juha Hyyppä – Antero Kukko – Tapio Huttula |
|
Lisätiedot |
Digitaalista tulevaisuutta -kirja syntyi halusta kertoa laajemmin tuoreesta tutkimus- ja kehitysyhteistyöstä ja
siinä saavutetuista tuloksista. |
|
Avainsanat |
viittomakieli, Google, Digital News Initiative, teknologia, innovaatio, journalismi |
|
Tyyppi |
|
Osasto |
|
Nro |
1/2017 |
Sivu |
18 |
Elinikäinen oppiminen ja tietotyön murros |
|
Hannu Hyyppä – Marika Ahlavuo – Kaisa Jaalama – Elina Ylikoski |
|
Lisätiedot |
Viime vuosituhannen lopulla alkanut
elinikäisen oppimisen eli jatkuvan
oppimisen buumi kiihtyy edelleen.
Megatrendit kuten ilmastonmuutosja kehittyvä teknologia haastavat niin yritykset kuin työntekijät päivittämään
osaamistana ja uudistamaan yhteistyötapoja.
Oli kyseessä yritys tai julkishallinnon
organisaatio, yhä useammin tarve
omaan älykkääseen erikoistumiseen
ohjaa toimintaa. Kiinnostus teknologiaan
ja luova mielikuvitus voivat tukea läpi
elämän kestävää uuden oppimista. |
|
Avainsanat |
oppiminen, megatrendit, tietotyö, osaamistarve, teknologiakehitys |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
1/2019 |
Sivu |
5 |
Eväitä huippuopetukseen ja aktiiviseen yrityskumppanuuteen
|
|
Matti Vaaja – Hannu Hyyppä – Marika Ahlavuo – Elina Ylikoski – Petri Rönnholm – Juhani Talvela – Mikko Vastaranta – Janne Matilainen – Mika Lindholm – Matias Ingman – Lars Miikki – Matti Kurkela – Harri Kaartinen – Antero Kukko – Juha Hyyppä |
|
Lisätiedot |
Tutkimus- ja kehitystyö sekä siitä kumpuavat innovaatiot (TKI) ovat yritysten kilpailukyvyn perusta. Tässä artikkelissa pohditaan eri näkökulmia ja mahdollisia ratkaisuja TKI-hankkeissa synnytetyn tiedon jakamiseen ja toisaalta huippuopetuksen monijakoisuutta, johon päästään usein vain itse tehdyllä TKI:llä.
|
|
Avainsanat |
osaaminen, opetus, yritysyhteistyö, huippututkimus, TKI, IPR, IP |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
2/2024 |
Sivu |
7 |
Näkökulmia asiakkuuksien johtamiseen koulutus- ja tutkimusorganisaatioissa |
|
Marika Ahlavuo – Hannu Hyyppä – Elina Ylikoski |
|
Lisätiedot |
Yrityselämän asiakkuudet poikkeavat melkoisesti yliopistojen ja tutkimusta tekevien organisaatioiden vastaavista. Asiakkuuksien hallinta ja niiden arvon johtaminen ovat täsmentyneet yliopistoissa viimeisen kymmenen vuoden aikana. Kun asiakkaat on tunnistettu organisaation tärkeimmäksi pääomaksi, voidaan asiakkuuksia johtamalla ja huomioimalla asiakkaiden tarpeet päästä totuttua parempaan tulokseen. |
|
Avainsanat |
asiakkuus, kumppanuus, ekosysteemi, johtaminen |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
4/2019 |
Sivu |
14 |
Toteutettuja monialaisia elinikäisen oppimisen käytänteitä organisaatioissamme |
|
Marika Ahlavuo – Elina Ylikoski – Kaisa Jaalama – Matti Kurkela – Jussi-Matti Kallio – Hannu Hyyppä |
|
Lisätiedot |
Tarve yksilön ja organisaation
osaamisen päivittämiseen
on haasteellinen
tehtävä, mutta parhaimmillaan
elinikäinen oppiminen
toimii niin yksilön kuin
organisaation parhaaksi ja
tekee maailmasta paremman
paikan asua ja elää.
Palkkiona onnistuneesta
toiminnasta voi olla kasvanut
liikevaihto, uudet
palvelut, lisäarvoa toiminnalle
tuovat yhteistyökuviot,
näkyvyys, julkaisut tai vaikkapa imago. Asenne on yksi
tärkeimmistä taidoista, kun puhutaan elinikäisestä
oppimisesta. Kouluttautumisvastuun sysääminen esim.
työantajalle ei ole kovin tehokasta. Jos työnantaja
ei
pidä oma-aloitteisista työntekijöistä, niin sekin vaikeuttaa
oppimista. Sitä enemmän osaamisvajeita on,
mitä enemmän teoria tai käytäntö, tai jopa molemmat
puuttuvat. Artikkelissa on kuvattu muutamia poimintoja
elinikäisen oppimisen käytänteistä. |
|
Avainsanat |
oppimismahdollisuudet, yrittäjyys, uraohjaus, digitaalisuus, elinikäinen oppiminen |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
1/2019 |
Sivu |
8 |