YLEISTIETOJA | LEHDET | LINKKEJÄ
  SISÄLLYSLUETTELOT  |  KANNET  |  ARTIKKELIHAKU  |  OHJEITA
 
3D-paikkatieto, pistepilvet ja älykkäät kaupungit
  Juho-Pekka Virtanen – Harri Kaartinen – Arttu Julin – Toni Rantanen – Hannu Hyyppä
  Lisätiedot Älykkäistä kaupungeista on ­puhuttu jo yli kaksi vuosikymmentä. Tänä ­aikana sekä teknologia että kaupungit itse ovat kehittyneet merkittävästi. ­Paikkatietoteknologialla on koko t­ämän kehityksen ajan ollut merkittävä ­rooli älykkään ­kaupungin osana. Mitkä ovat alalla ajankohtaisia tutkimus- ja ­kehitysaiheita ja kuinka ne tukevat ­älykkään kaupungin kehitystä?
  Avainsanat 3D-kaupunkimalli, älykäs kaupunki, 3D-kartoitus, laserkeilaus, pistepilvi
  Tyyppi Artikkeli  Osasto   Nro 1/2021 Sivu 4
Kokemuksia museon virtualisoinnista pandemia-aikana
  Marika Ahlavuo – Hannu Hyyppä – Hannu Handolin – Sebastian Aho – Toni Rantanen – Matti Kurkela
  Lisätiedot Suomen siirryttyä maaliskuun puoli­välissä poikkeustilaan kulttuurilaitokset teattereista konserttisaleihin ja museoihin sulkivat ovensa. Onneksi sen ei tarvitse tarkoittaa kulttuurista luopumista. 3D-virtualisoinnit mahdollistavat näyttely­esineisiin tutustumisen museo­tilojen ­ulkopuolella. Museoiden ­arkistoissa ­oleviin yksittäisiin Suomen kansan ­historian ­kansallisaarteisiin pääsee ­tutustumaan vaikka omalta kotisohvalta.
  Avainsanat Kansallismuseo, 3D-virtualisointi, avoin tiede, tiedetuottaminen, digiaikaistaminen
  Tyyppi Artikkeli  Osasto   Nro 2/2020 Sivu 10
Rakentamisen ajantasaisten ­toteumamallien mittausteknologiat
  Hannu Hyyppä – Matti Kurkela – Arttu Julin – Harri Kaartinen – Marika Ahlavuo – Miika Kostamo – Antero Kukko – Toni Rantanen – Aimad El Issaoui – Matti Vaaja – Juha Hyyppä
  Lisätiedot Vähitellen pakolliseksi tulevat ajan­tasaiset toteumamallit ja niiden tuotanto pitäisi saada palvelemaan ­mahdollisimman hyvin koko ­rakennuksen elinkaaren ajan ylläpidon ja huollon tarpeita sekä ­purkuvaiheessa helpottamaan kierto­taloutta.
  Avainsanat toteumamallinnus, 3D, mittaus, mallinnus, BIM, paikkatiedot, rakentaminen
  Tyyppi Artikkeli  Osasto   Nro 1/2024 Sivu 32
Visualisointeja tieteen, taiteen ja talouden välimaastossa: 3D-artisti
  Marika Ahlavuo – Hannu Hyyppä – Hannu Handolin – Juho-Pekka Virtanen – Arttu Julin – Sebastian Aho – Toni Rantanen – Tuomas Turppa – Matti Kurkela
  Lisätiedot Interaktiivisia kokemuksia varten käytetään yhä enemmän peliteollisuudelle suunnattuja sovelluksia ja työtapoja. Luovan alan osaajana 3D-artisti voi loihtia mitta-aineistoista virtuaalisiin vierailuihin sopivia tiloja, joissa voidaan yhtälailla kokea, kouluttaa kuin kommunikoida. Artisti voi toteuttaa syvyyskameralla ohjattavia hahmoja, jotka esiintyvät toivotun yleisön edessä tai tehdä 3D-mallin harvinaisesta museoesineestä virtuaalisesti tarkasteltavaksi. Välillä työpöydällä on "digitaalista savea", jota muokataan digitaalisen kynän ja tabletin avulla, kun taas välillä artistin työ keskittyy pelimoottorissa ohjelmointiin. Mitä 3D-artistit oikeastaan tekevät osana T&K:ta? Voisivatko 3D-artistit ratkaista myös maanmittausalan teknologian toimittajien ja sen käyttäjien välisen tuotanto-ongelman?
  Avainsanat 3D-artisti, grafiikka, visuaalisuus, 3D, luovat alat
  Tyyppi Artikkeli  Osasto   Nro 2/2020 Sivu 26

Annetulla hakuehdolla löytyi 4 artikkeli(a).

Uusi haku