3D-paikkatieto, pistepilvet ja älykkäät kaupungit |
|
Juho-Pekka Virtanen – Harri Kaartinen – Arttu Julin – Toni Rantanen – Hannu Hyyppä |
|
Lisätiedot |
Älykkäistä kaupungeista on puhuttu jo yli kaksi vuosikymmentä. Tänä aikana sekä teknologia että kaupungit itse ovat kehittyneet merkittävästi. Paikkatietoteknologialla on koko tämän kehityksen ajan ollut merkittävä rooli älykkään kaupungin osana. Mitkä ovat alalla ajankohtaisia tutkimus- ja kehitysaiheita ja kuinka ne tukevat älykkään kaupungin kehitystä? |
|
Avainsanat |
3D-kaupunkimalli, älykäs kaupunki, 3D-kartoitus, laserkeilaus, pistepilvi |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
1/2021 |
Sivu |
4 |
Kokemuksia museon virtualisoinnista pandemia-aikana |
|
Marika Ahlavuo – Hannu Hyyppä – Hannu Handolin – Sebastian Aho – Toni Rantanen – Matti Kurkela |
|
Lisätiedot |
Suomen siirryttyä maaliskuun puolivälissä poikkeustilaan kulttuurilaitokset teattereista konserttisaleihin ja museoihin sulkivat ovensa. Onneksi sen ei tarvitse tarkoittaa kulttuurista luopumista. 3D-virtualisoinnit mahdollistavat näyttelyesineisiin tutustumisen museotilojen ulkopuolella. Museoiden arkistoissa oleviin yksittäisiin Suomen kansan historian kansallisaarteisiin pääsee tutustumaan vaikka omalta kotisohvalta. |
|
Avainsanat |
Kansallismuseo, 3D-virtualisointi, avoin tiede, tiedetuottaminen, digiaikaistaminen |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
2/2020 |
Sivu |
10 |
Rakentamisen ajantasaisten toteumamallien mittausteknologiat |
|
Hannu Hyyppä – Matti Kurkela – Arttu Julin – Harri Kaartinen – Marika Ahlavuo – Miika Kostamo – Antero Kukko – Toni Rantanen – Aimad El Issaoui – Matti Vaaja – Juha Hyyppä |
|
Lisätiedot |
Vähitellen pakolliseksi tulevat ajantasaiset toteumamallit ja niiden tuotanto pitäisi saada palvelemaan mahdollisimman hyvin koko rakennuksen elinkaaren ajan ylläpidon ja huollon tarpeita sekä purkuvaiheessa helpottamaan kiertotaloutta. |
|
Avainsanat |
toteumamallinnus, 3D, mittaus, mallinnus, BIM, paikkatiedot, rakentaminen |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
1/2024 |
Sivu |
32 |
Visualisointeja tieteen, taiteen ja talouden välimaastossa: 3D-artisti |
|
Marika Ahlavuo – Hannu Hyyppä – Hannu Handolin – Juho-Pekka Virtanen – Arttu Julin – Sebastian Aho – Toni Rantanen – Tuomas Turppa – Matti Kurkela |
|
Lisätiedot |
Interaktiivisia kokemuksia varten käytetään yhä enemmän peliteollisuudelle suunnattuja sovelluksia ja työtapoja. Luovan alan osaajana 3D-artisti voi loihtia mitta-aineistoista virtuaalisiin vierailuihin sopivia tiloja, joissa voidaan yhtälailla kokea, kouluttaa kuin kommunikoida. Artisti voi toteuttaa syvyyskameralla ohjattavia hahmoja, jotka esiintyvät toivotun yleisön edessä tai tehdä 3D-mallin harvinaisesta museoesineestä virtuaalisesti tarkasteltavaksi. Välillä työpöydällä on "digitaalista savea", jota muokataan digitaalisen kynän ja tabletin avulla, kun taas välillä artistin työ keskittyy pelimoottorissa ohjelmointiin. Mitä 3D-artistit oikeastaan tekevät osana T&K:ta? Voisivatko 3D-artistit ratkaista myös maanmittausalan teknologian toimittajien ja sen käyttäjien välisen tuotanto-ongelman? |
|
Avainsanat |
3D-artisti, grafiikka, visuaalisuus, 3D, luovat alat |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
2/2020 |
Sivu |
26 |