Visualisointeja tieteen, taiteen ja talouden välimaastossa: 3D-artisti

TEKSTI: MARIKA AHLAVUO, HANNU HYYPPÄ, HANNU HANDOLIN, JUHO-PEKKA VIRTANEN, ARTTU JULIN, SEBASTIAN AHO, TONI RANTANEN, TUOMAS TURPPA JA MATTI KURKELA
Interaktiivisia kokemuksia varten käytetään yhä enemmän peliteollisuudelle suunnattuja sovelluksia ja työtapoja. Luovan alan osaajana 3D-artisti voi loihtia mitta-aineistoista virtuaalisiin vierailuihin sopivia tiloja, joissa voidaan yhtälailla kokea, kouluttaa kuin kommunikoida. Artisti voi toteuttaa syvyyskameralla ohjattavia hahmoja, jotka esiintyvät toivotun yleisön edessä tai tehdä 3D-mallin harvinaisesta museoesineestä virtuaalisesti tarkasteltavaksi. Välillä työpöydällä on ”digitaalista savea”, jota muokataan digitaalisen kynän ja tabletin avulla, kun taas välillä artistin työ keskittyy pelimoottorissa ohjelmointiin. Mitä 3D-artistit oikeastaan tekevät osana T&K:ta? Voisivatko 3D-artistit ratkaista myös maanmittausalan teknologian toimittajien ja sen käyttäjien välisen tuotanto-ongelman?

Lue koko artikkeli PDF-muodossa:

Toimitus Author

Vastaa