TEKSTI: ARI LAITALA
Sosiaalinen media – mitä se on? Ympäripyöreästi muotoiltuna se on kaikkia niitä sosiaalisen median palveluja, joissa kuka vaan voi ryhtyä sisällöntuottajaksi ja julkaistakin suhteellisen vapaasti melkein mitä vaan.
Hiukan muodollisemmissa määritelmissä korostuvat myös teknologiset erityispiirteet, kuten web 2.0 -teknologiat. Perusajatus on kuitenkin se, että se on viestimistä monelta monelle ja niin, että vastaanottajalla on lähtökohtaisesti mahdollisuus kommentointiin tai ylipäänsä jonkinlaiseen näkyvään reagointiin.
Sosiaalinen media nähtiin ensi alkuun jonkinlaisena vastavoimana perinteisille joukkoviestimille, lähinnä siis radiolle, televisiolle ja lehdistölle. Sitä se varmaan on edelleenkin, mutta monessa mielessä some ja perinteinen media täydentävät toisiaan – kahdellakin tapaa. Ensinnäkin monet perinteiset joukkoviestimet ovat kasvattaneet yhteyteensä laajojakin somen kaltaisia lisäosia. Toisekseen, perinteinen media on näkyvästi esillä myös isoissa somen palveluissa, kuten vaikkapa Instagramissa.
Entäpä sitten keväällä 130 vuotta täyttänyt Maankäyttö? Ensinnäkin tekisi mieli todeta, että Maankäyttö on jo kauan täyttänyt sosiaalisen median tärkeimmän kriteerin. Se on ollut ja edelleen on viestimistä monelta monelle. Maankäytön ns. arkistosivustolla on artikkelien hakutoiminto, josta voi hakea artikkeleja kirjoittajatiedon perusteella edellisen 25 vuoden ajalta. (https://www.maankaytto.fi/arkisto/artikkelihaku.php)
Lue koko artikkeli PDF-muodossa: