Elinikäinen oppiminen ja tietotyön murros |
|
Hannu Hyyppä – Marika Ahlavuo – Kaisa Jaalama – Elina Ylikoski |
|
Lisätiedot |
Viime vuosituhannen lopulla alkanut
elinikäisen oppimisen eli jatkuvan
oppimisen buumi kiihtyy edelleen.
Megatrendit kuten ilmastonmuutosja kehittyvä teknologia haastavat niin yritykset kuin työntekijät päivittämään
osaamistana ja uudistamaan yhteistyötapoja.
Oli kyseessä yritys tai julkishallinnon
organisaatio, yhä useammin tarve
omaan älykkääseen erikoistumiseen
ohjaa toimintaa. Kiinnostus teknologiaan
ja luova mielikuvitus voivat tukea läpi
elämän kestävää uuden oppimista. |
|
Avainsanat |
oppiminen, megatrendit, tietotyö, osaamistarve, teknologiakehitys |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
1/2019 |
Sivu |
5 |
Keittokirjallinen reseptejä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan avoimuuteen ja oppimiseen |
|
Marika Ahlavuo – Hannu Hyyppä – Matti Kurkela – Juha Hyyppä |
|
Lisätiedot |
Aalto-yliopisto oli 11 ammattikorkeakoulun kanssa mukana Opetus- ja kulttuuriministeriön kolmivuotisessa (2018?2021) hankkeessa, jossa avoimuutta kehitettiin eteenpäin teemalla ?Avoin TKI, oppiminen ja ekosysteemi?. |
|
Avainsanat |
TKIO, avoimuus, ekosysteemi, oppiminen, keittokirja |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
4/2021 |
Sivu |
34 |
Vaikuttaako liikkuminen pienten lasten matemaattisiin taitoihin? |
|
Marika Ahlavuo – Pirjo Aunio – Hannu Hyyppä – Juha Hyyppä |
|
Lisätiedot |
Helsingin yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan Active Numeracy (Matemaattiset oppimisvaikeudet ja liikkuminen) -tutkimusryhmä tutkii matemaattisten taitojen kehitystä ja niissä ilmeneviä oppimisvaikeuksia. Tutkimusryhmä on ottanut strategisia askeleita kohti monitieteisyyttä muodostuen nyt erityisopetuksen, kasvatustieteen, psykologian ja liikuntatieteiden sekä laser- ja anturiteknologian tutkijoista. Yhtenä ryhmän tavoitteena on saada eri alan ammattilaiset täydentämään toistensa osaamista. Sen toisena tavoitteena on löytää keinoja tunnistaa ja tukea sellaisia lapsia, joilla on matemaattisten taitojen oppimisessa vaikeuksia. Yhteistyötä tiivistettiin Helsingin ja Jyväskylän yliopistojen ja Aalto-yliopiston sekä Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskuksen kanssa vuonna 2020. |
|
Avainsanat |
matematiikka, oppiminen, liikunta, paikannus |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
3/2021 |
Sivu |
14 |