Koppikonttorin uusi tuleminen?
|
|
Ari Laitala |
|
Lisätiedot |
Keskustelevan tekoälyn esiinmarssi haastaa monin tavoin perinteisen tietotyön tekemisen tapoja ja keinoja. Kuten aina, työn tekemisen tavat ja muodot ovat sidoksissa tarvittaviin tila- ja paikkaratkaisuihin.
|
|
Avainsanat |
tekoäly, toimisto, toimitila, koppikonttori, työnkulku, virtuaalitodellisuus, vuorovaikutus, sanelu |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
2/2023 |
Sivu |
28 |
Kulttuurialoista 3D:n suurkäyttäjiä |
|
Marika Ahlavuo – Hannu Hyyppä |
|
Lisätiedot |
Yhdistämällä valokuvamaista visuaalisesti näyttävää materiaalia digitaaliseen saavutetaan kulttuurialalla uudenlaisia kävijäkokemuksia ja elämyksiä.
Virtuaalitodellisuus (VR) ja lisätty todellisuus (AR) mahdollistavat yhä laajemman saavutettavuuden
ja elämyksien kokemisen digitaalisesti ajasta ja paikasta
riippumatta. Virtuaalinäyttelyt ovat oiva esimerkki tästä. |
|
Avainsanat |
virtuaalitodellisuus, lisätty todellisuus, tarinnankerronta, digitalisaatio, kulttuuriala |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
2/2016 |
Sivu |
35 |
Matkailu- ja teatteriala fanittavat maanmittausosaamista |
|
Marika Ahlavuo – Hannu Hyyppä |
|
Lisätiedot |
Tilastokeskuksen mukaan ulkomaisten matkailijoiden yöpymiset Suomessa lisääntyivät 14,5 prosenttia tammi?lokakuussa 2017. Matkailuala ja sen oheispalvelut ovat siirtymässä yhä enemmän myös digitaalisiksi
ja verkkoon. Meeting Professionals Internationalin mukaan
Yhdysvalloissa tapahtumateollisuuden arvoksi on vuositasolla
arvioitu yli 220 miljardia euroa ja Britanniassakin yli 60 miljardia
euroa. Matkailu- ja teatteriala kokeilevat ennakkoluulottomasti maanmittauksessa käytettäviä teknologioita laajentamaan omaa tarjontaansa yhä vaativammalle yleisölle. |
|
Avainsanat |
matkailu, turismi, tapahtumateollisuus, virtuaalitodellisuus, 360-kuvaus |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
1/2018 |
Sivu |
5 |
Toiseen todellisuuteen |
|
Ari Laitala |
|
Lisätiedot |
Kun seinät alkavat kaatua päälle neljästä suunnasta ja viranomainen valvoo maakunnan rajan ylittämistä, on aika vaihtaa todellisuutta. Virtuaalitodellisuutta käsittelevän juttusarjan toinen osa. |
|
Avainsanat |
virtuaalitodellisuus, virtual reality, Oculus, digitalisaatio, reaalimaailma, virtuaalisuus |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
2/2020 |
Sivu |
30 |
Virtuaalitodellisuudesta ratkaisu kiinteistön ylläpidon koulutukseen |
|
Juho-Pekka Virtanen – Ari Laitala – Päivi Suihkonen – Hannu Hyyppä – Marika Ahlavuo – Arttu Julin – Matti Kurkela |
|
Lisätiedot |
Virtuaalitodellisuus (VR) on kypsynyt opetusteknologiaksi, joka mahdollistaa tekemällä oppimisen uusilla virtuaalisilla tavoilla. Hyödyntämällä rakennetun ympäristön 3D-malleja virtuaalitodellisuuden sovelluksissa myös kiinteistöalan koulutus voi saada merkittävän uuden resurssin. |
|
Avainsanat |
virtuaalitodellisuus, 3D, digioppiminen, pelillistyminen, oppimisympäristö, kiinteistöjen ylläpito, kiinteistönhoito, rakennettu ympäristö |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
3/2020 |
Sivu |
34 |
Virtual Reality: lupaukset alkavat lunastua |
|
Ari Laitala |
|
Lisätiedot |
Keinotodellisuus on jo vuosikausia kolkutellut kuluttajien ovia. Kuluttajasovellusten tekniikat ovat kehittyneet hintojen samalla halventuessa. Onko keinotodellisuus jo niin todellista, että sillä on valta vaikuttaa siihen, miten käytämme tiloja ja paikkoja, teemme suunnitelmia, töitämme ja päätöksiä, miten liikumme, opiskelemme, matkustamme tai jopa lomailemme. |
|
Avainsanat |
virtuaalitodellisuus, keinotodellisuus, immersio, silmikko, sovellus, näyttö, resoluutio, Oculus |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
1/2020 |
Sivu |
22 |