Aika ja paikka |
|
Pasi Laurila |
|
Lisätiedot |
Tarkka ajan määritys ja nopea paikannus ovat välttämättömiä monien yhteiskunnan ja yritysten ylläpitämien palveluiden ja tietojärjestelmien
sekä ihmisten arkielämän kannalta. |
|
Avainsanat |
ajanmittaus, paikannus, satelliittipaikannus, tähtitieteellinen paikannus |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
3/2010 |
Sivu |
6 |
Kiinteistökarttaa kuntoon Pyykkijahti-joukolla |
|
Pyry Kettunen – Mikko Rönneberg |
|
Lisätiedot |
Maanmittauslaitoksen kiinteistörekisterikartan tarkentamista joukkoistamisen voimin selvitetään koko kansan Pyykkijahti-älypuhelinpelillä. Pelin avulla tutkitaan älypuhelinpaikannuksen tarkkuutta sekä joukkoistamisen ja pelillistämisen toimivuutta maastotiedon keräämisessä. Älypuhelinpaikannus riittää ainakin aiemmin heikosti paikannettujen rajamerkkien sijaintitarkkuuden parantamiseen. Pelaajia innostaa osallistumaan luonnossa liikkumisen lisäksi erityisesti hyvän tekemisen ja osallistumisen ilo. |
|
Avainsanat |
joukkoistaminen, pelillistäminen, paikannus, rajamerkki, kiinteistö, Pyykkijahti |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
2/2022 |
Sivu |
26 |
Vaikuttaako liikkuminen pienten lasten matemaattisiin taitoihin? |
|
Marika Ahlavuo – Pirjo Aunio – Hannu Hyyppä – Juha Hyyppä |
|
Lisätiedot |
Helsingin yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan Active Numeracy (Matemaattiset oppimisvaikeudet ja liikkuminen) -tutkimusryhmä tutkii matemaattisten taitojen kehitystä ja niissä ilmeneviä oppimisvaikeuksia. Tutkimusryhmä on ottanut strategisia askeleita kohti monitieteisyyttä muodostuen nyt erityisopetuksen, kasvatustieteen, psykologian ja liikuntatieteiden sekä laser- ja anturiteknologian tutkijoista. Yhtenä ryhmän tavoitteena on saada eri alan ammattilaiset täydentämään toistensa osaamista. Sen toisena tavoitteena on löytää keinoja tunnistaa ja tukea sellaisia lapsia, joilla on matemaattisten taitojen oppimisessa vaikeuksia. Yhteistyötä tiivistettiin Helsingin ja Jyväskylän yliopistojen ja Aalto-yliopiston sekä Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskuksen kanssa vuonna 2020. |
|
Avainsanat |
matematiikka, oppiminen, liikunta, paikannus |
|
Tyyppi |
Artikkeli |
Osasto |
|
Nro |
3/2021 |
Sivu |
14 |