YLEISTIETOJA | LEHDET | LINKKEJÄ
  SISÄLLYSLUETTELOT  |  KANNET  |  ARTIKKELIHAKU  |  OHJEITA
 
"Teknologiageoilua” parhaimmillaan: Intergeo 2016
  Marika Ahlavuo – Hannu Hyyppä – Arttu Julin – Satu Räty
  Lisätiedot Intergeo-tapahtuma on maailman johtavia tapahtumia geoinformaation, maanmittauksen, fotogrammetrian ja kaukokartoituksen alalla.
  Avainsanat Intergeo, messutapahtuma, kansainvälisyys, teknologia
  Tyyppi Artikkeli  Osasto   Nro 4/2016 Sivu 6
3D-paikkatieto, pistepilvet ja älykkäät kaupungit
  Juho-Pekka Virtanen – Harri Kaartinen – Arttu Julin – Toni Rantanen – Hannu Hyyppä
  Lisätiedot Älykkäistä kaupungeista on ­puhuttu jo yli kaksi vuosikymmentä. Tänä ­aikana sekä teknologia että kaupungit itse ovat kehittyneet merkittävästi. ­Paikkatietoteknologialla on koko t­ämän kehityksen ajan ollut merkittävä ­rooli älykkään ­kaupungin osana. Mitkä ovat alalla ajankohtaisia tutkimus- ja ­kehitysaiheita ja kuinka ne tukevat ­älykkään kaupungin kehitystä?
  Avainsanat 3D-kaupunkimalli, älykäs kaupunki, 3D-kartoitus, laserkeilaus, pistepilvi
  Tyyppi Artikkeli  Osasto   Nro 1/2021 Sivu 4
Tulevaisuuden avoimet kaupunkimallit
  Juho-Pekka Virtanen – Arttu Julin – Hannu Hyyppä – Marika Ahlavuo – Juha Hyyppä
  Lisätiedot 3D-kaupunkimalleja on kehitetty ja sovellettu jo yli kymmenen vuoden ajan. Niiden kehitykseen ovat vaikuttaneet niin mittausteknologian kuin tietojärjestelmien kehitys, kaupunkien tarpeet sekä rakennus- ja infrasuunnittelun toimintatapojen muutos kuten tietomallipohjainen suunnittelu.
  Avainsanat kaupunkimalli, sovelluskehitys, peliteollisuus, pelimoottori, paikkatieto
  Tyyppi Artikkeli  Osasto   Nro 4/2017 Sivu 20
Virtuaalitodellisuudesta ratkaisu kiinteistön ylläpidon koulutukseen
  Juho-Pekka Virtanen – Ari Laitala – Päivi Suihkonen – Hannu Hyyppä – Marika Ahlavuo – Arttu Julin – Matti Kurkela
  Lisätiedot Virtuaalitodellisuus (VR) on ­kypsynyt opetusteknologiaksi, joka ­mahdollistaa tekemällä oppimisen ­uusilla ­virtuaalisilla tavoilla. ­Hyödyntämällä rakennetun ­ympäristön 3D-malleja ­virtuaalitodellisuuden sovelluksissa myös kiinteistöalan koulutus voi saada ­merkittävän uuden resurssin.
  Avainsanat virtuaalitodellisuus, 3D, digioppiminen, pelillistyminen, oppimisympäristö, kiinteistöjen ylläpito, kiinteistönhoito, rakennettu ympäristö
  Tyyppi Artikkeli  Osasto   Nro 3/2020 Sivu 34
Visualisointeja tieteen, taiteen ja talouden välimaastossa: 3D-artisti
  Marika Ahlavuo – Hannu Hyyppä – Hannu Handolin – Juho-Pekka Virtanen – Arttu Julin – Sebastian Aho – Toni Rantanen – Tuomas Turppa – Matti Kurkela
  Lisätiedot Interaktiivisia kokemuksia varten käytetään yhä enemmän peliteollisuudelle suunnattuja sovelluksia ja työtapoja. Luovan alan osaajana 3D-artisti voi loihtia mitta-aineistoista virtuaalisiin vierailuihin sopivia tiloja, joissa voidaan yhtälailla kokea, kouluttaa kuin kommunikoida. Artisti voi toteuttaa syvyyskameralla ohjattavia hahmoja, jotka esiintyvät toivotun yleisön edessä tai tehdä 3D-mallin harvinaisesta museoesineestä virtuaalisesti tarkasteltavaksi. Välillä työpöydällä on "digitaalista savea", jota muokataan digitaalisen kynän ja tabletin avulla, kun taas välillä artistin työ keskittyy pelimoottorissa ohjelmointiin. Mitä 3D-artistit oikeastaan tekevät osana T&K:ta? Voisivatko 3D-artistit ratkaista myös maanmittausalan teknologian toimittajien ja sen käyttäjien välisen tuotanto-ongelman?
  Avainsanat 3D-artisti, grafiikka, visuaalisuus, 3D, luovat alat
  Tyyppi Artikkeli  Osasto   Nro 2/2020 Sivu 26

Annetulla hakuehdolla löytyi 5 artikkeli(a).

Uusi haku