Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskuksessa kerätään parhaillaan dataa itseajavan auton koneoppimismenetelmien ja eri paikannusmenetelmien testaamiseen. Tutkimusta on tehty Aurora-älytiellä Lapissa.
Tutkimusryhmä testasi älytiellä syväoppimismenetelmää, joka käyttää auton etukameran kuvaa sekä laserkeilaimien dataa ympäristön hahmottamiseen ja kaistalla pysymiseen. Tutkimuksissa auto pysyi hyvin omalla kaistallaan sekä lumisella tiellä että yöllä ajettaessa jopa 65 km/h nopeudessa. Jonkin verran haasteita aiheuttivat esimerkiksi bussipysäkit, koska ajoväylän leventyessä menetelmä korjaa ajoittain auton ohjauslinjaa hieman liikaa oikealle. Samalla testijaksolla tuotettiin myös laserkeilaus- ja kuva-aineistoa Paikkatietokeskuksen RoamerR4DW-kalustolla älytien ominaisuuksista kuten päällysteestä ja rakenteista käytettäväksi paikannusmenetelmien kehittämisessä.
Laserkeilain on Paikkatietokeskuksen mukaan yksi varmimmista ja tarkimmista sensorityypeistä, joita voi käyttää itseajavissa autoissa. Sen avulla voidaan mitata kolmiulotteisia havaintoja kaikenlaisista kohteista. Sensori itse lähettää valopulsseja havainnoidessaan tietä ja on siksi riippumaton ulkoisista valaistusolosuhteista. Laserkeilaimilla saatua dataa voidaan myös käyttää kameroiden datan rinnalla, jolloin eri sensoreista saadut havainnot tukevat toisiaan ja tekevät ympäristön havainnoinnista entistä luotettavampaa.