Asiakastiedon palvelut hyödyntävät uutta dataa ja rajapintoja

Asuntokaupan, kiinteistönvälityksen ja isännöinnin digitalisoituminen sekä erilaisten rajapintojen avautuminen ovat mahdollisuus kehittää uusia alaa tehostavia palveluja ja parantaa vanhoja. Asiakastiedon mukaan digitaalisten palveluiden kysyntä on kasvussa ja tietopalveluiden kehityksen painopisteet liittyvät erityisesti huoneistoihin ja taloyhtiöihin.

Yksi tärkeä alan digitalisoitumista eteenpäin vievä voima on Maanmittauslaitoksen ylläpitämä huoneistotietojärjestelmä. Se on esimerkiksi helpottanut osakehuoneistomuotoisiin asuntoihin liittyvien tietojen liikkumista. Kun osakeluetteloiden siirto järjestelmään etenee, tietoa tulee kattavammin saataville.

Lisäksi Asiakastiedolla on yhdessä isännöintialan kanssa käynnissä hanke, jossa isännöintitietojärjestelmissä olevia tietoja on tarkoitus saada kulkemaan suoraan käyttäjille. Siten tiedot eivät jatkossa olisi enää sidottuja isännöitsijätodistukseen.

Toimitus Author

Vastaa