Useampi kuin joka kolmas uusi henkilöauto kulkee jo uusilla käyttövoimilla. Myös sähköautoja ja ladattavia hybridejä palveleva julkinen latausinfrastruktuuri on jo varsin kattava koko maassa, selviää Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin laatimasta liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfrastruktuurin nykytilaa tarkastelevasta muistiosta. Muistio on tehty liikenne- ja viestintäministeriön toimeksiannosta kansallisen jakeluinfratyön tueksi.
Suomessa jo lähes 1 800 julkista latausasemaa ja niissä lähes 8 000 latauspistettä. Lähes koko maassa lähin julkinen latausasema löytyy 50 kilometrin säteellä. Tiheintä latausverkosto on Etelä- ja Länsi-Suomessa, missä latausasema löytyy lähes aina 25 kilometrin säteellä.
Tammi-syyskuussa 2022 ensirekisteröidyistä henkilöautoista uusilla käyttövoimilla toimivien osuus oli 36 %, kun nelisen vuotta sitten vastaava osuus oli 6 prosenttia. Tällaisia autoja ovat täyssähköautot, ladattavat hybridit, kaasu- ja flex-fuel -autot. Uusien käyttövoimien osuus koko henkilöautokannasta on 5 %
Linja-autot sähköistyvät myös nopeasti. Kaupunkiliikenteessä käytetyistä, vuonna 2021 ensirekisteröidyistä linja-autoista yli 80 % oli sähkökäyttöisiä. Kaupunkien väliseen liikenteeseen ja tilausliikenteeseen käytettävien bussien sähköistymisessä ei ole näkynyt vielä laajemman käynnistymisen merkkejä.
Liikenne- ja viestintäministeriön johtama työryhmä arvioi Suomen jakeluinfran nykytilaa, nykyisten toimien riittävyyttä ja mahdollisesti tarvittavia uusia toimia jakeluinfran kehittämiseksi. Kansallinen jakeluinfratyöryhmä tarkastelee niin sähkölatausta kuin biokaasun ja vedyn tankkausta.