Pääkirjoitus: Liikenne sähköistää kiinteistötkin

ARI LAITALA

Missä laissa esiintyy sana ’kiinteistö’ tai ’kiinteistö’-alkuinen sana 36 kertaa?

Kiinteistönmuodostamislaissa (549 kpl), kiinteistörahastolaissa (250), maankäyttö- ja rakennuslaissa (91 kpl) niitä on selvästi enemmän, kuten myös yksityistielaissa (150) ja vesilaissa (94 kpl).

Nyt arvuuttelun kohteena oli kuitenkin sähkömarkkinalaki. Saiko kukaan oikein?

Sähkömarkkinalaissa kiinteistön käsite liittyy keskeisesti sähköverkkotoiminnan luvanvaraisuuteen. Silloin kun sähköä siirretään vain kiinteistön tai sitä vastaavan kiinteistöryhmän sisällä, sähköverkkolupaa ei tarvita, muuten kyllä. Kiinnostava yksityiskohta tässä sinällään on kiinteistöryhmän käsite, jota ei taideta lainsäädännössä muualla tuntea.

Autojen ja liikenteen sähköistämisestä on ollut paljon puhetta pitkin syksyä ja talvea. Ei ihme. Paikallisesti päästötön liikenne on hieno visio. Vielä hienompaa on se, että hiilivapaan sähkön tuotanto kasvaa kohisten. Kukapa olisi uskonut vielä 10 vuotta sitten, että kotimaassa tuotetun tuulisähkön osuus kaikesta kotimaisesta sähköntuotannosta oli 2018 jo 9 %.

Nykyisellä sähkön hinnalla tuulivoimasta on jo nyt tullut hintakilpailukykyistä, siis ilman tukiakin. Tuulisähkön tuotannon voi edelleen olettaa kasvavan rivakkaa tahtia. Myös aurinkosähköstä on tullut jatkuvasti edullisempaa. Viimeisen kymmenen vuoden aikana tuotantokustannus on tippunut karkeasti arvioiden noin 75 % (eri lähteiden lukuja tulkitsemalla).

Edellä mainituilla energioilla on tietysti omat ongelmansa, kuten hyvin tiedämme. Aurinkosähköä on käytännöllisesti katsoen saatavilla vain noin seitsemänä kuukautena vuodessa. Tuulisähköä saadaan melko tasaisesti läpi vuoden, mutta jo päivänsisäiset vaihtelut voivat olla rajuja. Jossain määrin kummankin energialajin hyödyntämistä helpottaa se, että saatavuus voidaan ennustaa varsin tarkasti lähipäiville ja 24 tunnin aikaikkunalla hyvinkin tarkasti.

Sähkön hinnassa on nähty varsin reipas nousutrendi viimeisen parin vuoden aikana ja erityisesti vuonna 2018. Kun hinnat muuttuvat, joku voittaa ja joku toinen häviää. Hintaa on nostanut mm. maakaapelointi, joka on urakkana vasta alussa. Jos sähkönnousun hintatrendi jatkuu, edessä on ehkä vähän yllättäväkin ongelma. Sähköautoilu ei näytäkään enää niin edulliselta.

Lue koko artikkeli PDF-muodossa:

 

Ari Laitala Author

Vastaa