Onko julkishallinnon yhteistoiminta aitoa yhteistyötä vaiko vallankäyttöä oman edun nimissä?

TEKSTI: MATTI HOLOPAINEN

Aiemmassa kolumnissani peräänkuulutin yhteistyötä kaikilla tasoilla erityisesti pandemian olosuhteissa ja sen jälkeenkin. Ajankohtainen valmistelu valtionhallinnossa kuitenkin aiheuttaa huolia kunnissa. Nyt tarvittaisiin valtionhallinnon toimijoiden yksipuolisen vallankäytön asemasta julkishallinnossa aitoa yhteistyötä, jossa kunnioitetaan myös kuntien itsemääräämisoikeutta ja oikeutta omaisuuteensa. Myös ministeriöiden keskinäinen yhteistyökyky on kyseenalaista ja sen maksumiehenä kunnat.

Onko perusteltua rakentaa päällekkäisiä ministeriöiden palveluja kuntien ja yritysten toteuttamien palvelujen päälle?

Kuntien vastuulla on järjestää kuntalaisten toimintamallisuudet ja lähipalvelut kuntalain ja muun lainsäädännön ohjaamana. Ministeriöt pyrkivät vastoin perustuslain mukaista työjakoa toteuttamaan päällekkäisiä palveluja kuntien itsehallinnon perusteella asukkailleen järjestämille palveluille.

Voiko ministeriön kasvattaminen olla yhteiskunnan itsetarkoitus?

On inhimillistä, että ministeriöt haluavat itselleen kasvua, vaikutusvaltaa ja lakisääteisiä tehtäviä, joita vastaan voidaan vaatia rahaa valtion budjetista tai oikeutta hankkia tuloja palvelujen myynnillä. Kunta on tässä aina maksaja uusien tehtävien ja olemassa oleviin tehtäviin liittyvien uusien vastuiden muodossa. Mutta onko ministeriön vallan, tehtävien ja resurssien kasvattaminen hyväksyttävä itsetarkoitus suomalaisessa yhteiskunnassa?

Lue koko artikkeli PDF-muodossa:

Toimitus Kirjoittaja

Vastaa