Kokemuksia museon virtualisoinnista pandemia-aikana

Kansallismuseon torni aukeaa käyttäjän noustessa sen viertä ­paljastaen sen kävijöiltä normaalisti suljetut portaikot ja kerrokset. Kuva: Aalto MeMo 2020.

TEKSTI: MARIKA AHLAVUO, HANNU HYYPPÄ, HANNU HANDOLIN, SEBASTIAN AHO, TONI RANTANEN JA MATTI KURKELA
Suomen siirryttyä maaliskuun puoli­välissä poikkeustilaan kulttuurilaitokset teattereista konserttisaleihin ja museoihin sulkivat ovensa. Onneksi sen ei tarvitse tarkoittaa kulttuurista luopumista. 3D-virtualisoinnit mahdollistavat näyttely­esineisiin tutustumisen museo­tilojen ­ulkopuolella. Museoiden ­arkistoissa ­oleviin yksittäisiin Suomen kansan ­historian ­kansallisaarteisiin pääsee ­tutustumaan vaikka omalta kotisohvalta.

Virtuaalinen kopio menneisyydestä

Viime vuosina on korostettu kulttuuriperinnön digitoimisen tärkeyttä. Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsikin vuonna 2018 eri museoille avustuksia museokokoelmien 3D-mittaukseen perustuvaan digitointiin. Museovirasto sai digikehitysrahaa mm. kulttuuriperintötiedon saatavuuteen, käytettävyyteen ja löydettävyyteen. Näin toimimalla haluttiin ratkoa mm. museoiden näyttelytarjontaan ja saavutettavuuteen liittyviä ongelmia. Esimerkiksi Kansallismuseon esineistä vain pieni osa on esillä. Osa esineistä on niin hauraita, ettei niitä voi pitää esillä. Esinekokoelmista ollaankin tekemässä 3D-malleja, joita voi tutkia tietokoneen tai puhelimen näytöltä. Esineistä tehdyistä digitaalisista 3D-malleista voidaan tulostaa 3D-kopioita, joita voi koskea.

Yhteistyötä Museoviraston kanssa

Kansallismuseossa toteutettiin 3D-virtualisointeja yhteiskehittelemällä Aalto-yliopiston kanssa. Halusimme pilotoida viimeisimmän 3D-teknologian soveltuvuutta museokohteessa. Yhteiskehittelyssä siirsimme tutkimuksesta syntyvää osaamista jatkuvasti museoiden eri asiantuntijoiden hyödynnettäväksi. ­Yhteisenä motiivina oli museon tarjonnan digiaikaistaminen. Digitoinnin tavoitteena on tehdä virtuaalinen kopio menneisyydestä. Pitkään yhteiskehittelyssä kokeillut tavat avata museon tarjontaa virtuaalisesti konkretisoituivat Suomen siirtyessä poikkeustilaan maaliskuun puolivälissä, jolloin kulttuurilaitokset teattereista konserttisaleihin ja museoihin suljettiin.

Lue koko artikkeli PDF-muodossa:

Toimitus Kirjoittaja

Vastaa