TEKSTI: HEIKKI LAHTINEN
Yritysalueiden suunnittelussa kannattaa säilyttää varauksia rautateille, jotta ne voidaan tehdä mahdolliseksi myöhemmin.
Suomessa on kohtuullisen hyvä määrä tavarakuljetuksia rautateillä, jos vertailukohteena käytetään niiden %-osuutta tavaraliikenteen tonnikilometreistä. Tätä selittää luonnollisesti suurteollisuuden massat. Markkinoilla on silti yrityksiä myös kappaletavarapuolella, jotka haluaisivat käyttää enemmän junakuljetuksia, mutta tarjolla ei ole sopivaa palvelua. Alalle tulon kynnys on korkea, mutta käynnissä olevat suunnitelmat esimerkiksi kalustoyhtiön osalta voivat muuttaa tilannetta nopeastikin.
Rautatiekuljetukset toisivat lisää kilpailukykyä yrityksille
Lisääntyvät ja kattavat rautatiekuljetukset voisivat tuoda merkittävää etua yritystemme kilpailukyvylle. Erityisen merkittäväksi tilanne muodostuu, jos katsotaan tulevaisuuteen hieman pidemmällä aikavälillä, joka on varmasti maankäytön suunnittelun kannalta oikea perspektiivi. Jos otamme huomioon perinteisen yritysten nykyisin kuljetuksistaan maksamien kiinteiden ja muuttuvien kustannusten lisäksi myös nk. ulkoiskustannukset, jotka tulevat jatkossa YK:n ja EU:n ”saastuttaja maksaa” ja ”käyttäjä maksaa” -periaatteiden mukaan ennen pitkää lainsäädännön kautta yritysten maksettaviksi, on selvää, että meidän kannattaa katsoa tavarakuljetusjärjestelmää uudella tapaa kokonaisuutena.
Eri kuljetusmuotojen kustannusrakenteet poikkeavat toisistaan merkittävästi. Jos vertailua käydään kumipyörän ja rautatien välillä, jo karkealla tasolla voitaneen todeta, että rautatien muuttuvan kustannuksen olevan vain murto-osa maantieliikenteen vastaavasta luvusta. Tätä selittää suoraan tarvittavan energian määrä: peukalosääntönä tässä käytetään 6-kertaista eroa. Vaikka juuri nyt energian hinta laski alemmaksi, keskipitkällä aikavälillä siihen ei kannata tuudittautua. Tämä energiatehokkuus vaikuttaa edelleen päästöjen määrään: rautatie olisi myös ulkoiskustannuksiltaan merkittävästi parempi ratkaisu. Rautatiekuljetukset olisivat siis kokonaisuutena edullisempia ja voisivat tukea yritystemme kilpailukykyä.
Lue koko artikkeli PDF-muodossa: